zondag 27 januari 2013

Witte chocoladepasta

Choco, I love it! Het gebeurt wel eens dat ik met de lepel (theelepel of soeplepel) in aanslag naar de chocopot grijp. Zalig! 

Eind vorig jaar ging ik zelf aan de slag en maakte witte en bruine chocopasta voor mijn Secret Santa slachtoffer, Buffie. Enkele dagen geleden liet ze me weten dat ze helemaal weg was van de witte chocopasta. En ze is zeker niet alleen! 

Homemade: chocopasta en witte chocopasta

Dus speciaal voor Buffie en alle andere chocopasta-lovers, zie hier het recept dat ik volgde. 

* 200 g witte chocolade
* 200 g ongezouten, zachte boter
* 50 ml zonnebloemolie met neutrale smaak (= ontgeurde zonnebloemolie)

Breek de chocolade in stukjes en laat hem al roerend smelten au bain-marie. Let goed op dat de chocolade niet te warm wordt.
Neem de kom uit het water.
Voeg de zachte boter bij de chocolade en klop stevig met de mixer.
Giet beetje bij beetje de zonnebloemolie bij het mengsel.
Doe de chocopasta in een pot en zet koel weg.

Dit recept vond ik in het boek: Zelfgemaakt. eenvoudige cadeautjes om te geven en te houden (Majke Jongen). Het staat boordevol creatieve ideetjes!


Een bron van inspiratie!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Ann,
    Ik ben via 'Sarah zegt hallo' op je blog gekomen en lees vanaf nu met veel plezier mee! Binnenkort heb ik de taak om iemand te verrassen met een zelfgemaakt iets en aangezien de inspiratie me ontbreekt om iets te naaien, dacht ik eraan om jou witte chocopasta uit te testen. Ziet er heerlijk uit! Maar even een vraagje ... voor de gewone, bruine chocopasta; is dat ook 200gr? misschien een stomme vraag hoor maar ik ben graag zeker vooraleer ik eraan begin :-)

    Groetjes,
    Vanessa / Vivixi.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Vanessa,

    heel fijn om te lezen dat je Tierlanntijntjes ontdekt hebt, zeker omdat het allemaal nog in zijn kinderschoenen staat!

    De gewone choco die ik maakte was van smaak heel lekker, ik vond hem alleen vrij lopend en luchtig. Maar met het recept valt te experimenteren denk ik.

    Nodig: 100g zwarte chocolade, 250g ongezouten boter, 2dl melk, 25g poedersuiker

    Chocolade in stukjes breken en au bain-marie laten smelten. De kom uit het water nemen en de melk onder de chocolade mengen.
    Zachte boter en suiker bij het mengsel voegen en stevig kloppen met de mixer.
    Het mengsel koel wegzetten.

    Ik zou bijvoorbeeld meer chocolade en minder melk durven nemen.

    Heel veel succes!

    Ann.

    BeantwoordenVerwijderen